1
گروه ادبیات عرب، دانشگاه المصطفی. مجتمع امام خمینی
2
دانشیار گروه قرآن و علوم، مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.
10.22034/alls.2022.14200.1062
چکیده
نحو در قالب سنتیاش همواره روابط میان کلمهها را در نظامی از عوامل و معمولها به تصویر کشیده است. این نظام که با عنوان نظریه عامل از آن یاد میشود، در سده اخیر بارها هدف مناقشه بوده و بهشدت به آن هجمه شده است. آثار دامنهدار این هجمه نهتنها در نظام آموزشی مقاطع راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه، بلکه در میان حوزویان نیز به چشم میخورد. وجه مشترک انتقادها به نظریه عامل، این تصور است که پرداختن به نظام عامل و معمولی در آموزش نحو و تحلیلهای نحوی، اگر مُخل آموزش و فهم تعابیر عربی نباشد، دستکم بیفایده است. مقاله پیش رو به دنبال عرضه کارکردهای نظریه عامل در تدریس نحو و درک دقیقتر تعابیر قرآنی است و ترسیم این کارکردها را اساسیترین دفاع از نظریه مذکور میداند و در این راستا با استفاده از روش کتابخانهای ـ اسنادی به گردآوری دادههایی پرداخته است که نشان میدهد دستکم برخی از نحویان متقدم به کارکردهای نظریه عامل در علم نحو نظر داشتهاند و بر اساس آن به سازماندهی آموزش إعراب (ترکیب و تحلیل نحوی جملات) و ساماندهی آموزش قواعد نحوی پرداختهاند. افزون بر این، مقاله حاضر با ارجاع به نمونههایی از آیات قرآن، کارکرد معناشناختی نظریه عامل را در درک دقیقتر تعابیر عربی بازنمایی کرده است.
خداوردی, امیر و جزایری, سیدحمید . (1403). کارکردشناسی نظریه عامل در علم نحو. مطالعات زبان و ادبیات عربی, 2(3), 87-101. doi: 10.22034/alls.2022.14200.1062
MLA
خداوردی, امیر , و جزایری, سیدحمید . "کارکردشناسی نظریه عامل در علم نحو", مطالعات زبان و ادبیات عربی, 2, 3, 1403, 87-101. doi: 10.22034/alls.2022.14200.1062
HARVARD
خداوردی, امیر, جزایری, سیدحمید. (1403). 'کارکردشناسی نظریه عامل در علم نحو', مطالعات زبان و ادبیات عربی, 2(3), pp. 87-101. doi: 10.22034/alls.2022.14200.1062
CHICAGO
امیر خداوردی و سیدحمید جزایری, "کارکردشناسی نظریه عامل در علم نحو," مطالعات زبان و ادبیات عربی, 2 3 (1403): 87-101, doi: 10.22034/alls.2022.14200.1062
VANCOUVER
خداوردی, امیر, جزایری, سیدحمید. کارکردشناسی نظریه عامل در علم نحو. مطالعات زبان و ادبیات عربی, 1403; 2(3): 87-101. doi: 10.22034/alls.2022.14200.1062