نقش استعارۀ مفهومی ساختاری در موافقت‌سنجی تعبیری روایات با آیات

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه معرفت شناسی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران

2 سطح 4 تفسیرتطبیقی مرکز تخصصی فاطمه الزهراءس، مدرس جامعه المصطفی العالمیه ص، اصفهان، ایران

10.22034/alls.2025.20173.1098

چکیده

روایات از منابع اصیل و بنیادین در فهم دین به‌شمار می‌روند؛ ازاین‌رو بررسی صحت آن‌ها از طریق کشف نظام ارجاعی میان روایات و آیات و شناخت جایگاه این میراث گران‌سنگ در منظومۀ جهان‌بینی اسلامی، همواره اهمیت داشته و دارد. ویژگی‌های معرفتی منحصربه‌فرد عصر حاضر، بهره‌گیری از روش‌های نوین معناشناختی ‌ـ ‌شناختی را در این زمینه ضروری ساخته است. یکی از عرصه‌های مهم در معناشناسی شناختی، بررسی نظام «موافقت تعبیرى» میان آیات و روایات است؛ آن هم به‌عنوان متونی چندلایه، در چارچوبی استعاری و با رویکردی مقایسه‌ای و داورانه، که از آن با عنوان «موافقت استعاری» یاد می‌شود. درک این نظام، پذیرش استعاره‌ها و معارف دینی را، به‌ویژه در حوزه‌های انتزاعی و اعتقادی همچون جایگاه اهل‌بیت^، خردمندانه‌تر و قابل‌فهم‌تر می‌سازد. پژوهش میان‌رشته‌ای حاضر، با تکیه بر نظریۀ موافقت تعبیرى، امکان کشف و اثبات نظام ارجاعی در موافقت استعاری روایات را به شیوه‌ای توصیفی‌ـ‌تحلیلی بررسی می‌کند. این مطالعه با تمرکز بر انواع استعاره‌های مفهومی ــ به‌ویژه دربارۀ اهل‌بیت (ع) ــ گونه‌های گوناگون رابطۀ شبکه‌ای میان روایات و آیات را شناسایی کرده است؛ رابطه‌هایی که ضمن تبیین ضرورت و کارآمدی این نوع مطابقت‌ها، درک ژرف‌تری از متون دینی دربارۀ مقام اهل‌بیت (ع) فراهم می‌سازند. نمونه‌های بررسی‌شده، نشان از ارتباط گسترده میان قرآن و روایات دارند؛ همچنان‌که کشف استعاره‌های ساختاری مانند «زندگی، سفر یا تجارت یا مزرعه است»، پیوندی شبکه‌ای میان مفاهیمی چون صراط، هادی، زاد، مرکب، خریدار و فروشنده، کالا و ثمن، سود و زیان، زارع، بذر، دانه و محصول را با آیات قرآن شکل می‌دهد که نشانگر وجود نظام ارجاعی دقیق در موافقت استعاری ساختاری است. همچنین، در استعاره‌های جهتی و وجودی نیز موافقت‌هایی میان مضمون روایت و استعارۀ قرآنی مشاهده می‌شود. نکته‌ای نوآورانه در این پژوهش، توجه به «رابطۀ طولی» در موافقت‌های استعاری است که مبنای شکل‌گیری استعاره‌های فرعی دیگر در روایات قرار می‌گیرد؛ استعاره‌هایی که اعتبار آن‌ها نیز از این مسیر قابل اثبات است؛ ازجمله‌: صراط و هادی به‌عنوان ائمه (ع)، توشۀ سفر به‌مثابۀ محبت اهل‌بیت (ع)، مرکب سفر همانند کشتی اهل‌بیت (ع)، و بذر و دانه به‌عنوان نماد معرفت ائمه (ع).
 
 

تازه های تحقیق

 

 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [العربیة]

دور الاستعارۀ المفهومیة الهیکلیة فی دراسة تقویمیة للتطابق التعبیری بین الروایات و الآیات

نویسندگان [العربیة]

  • علیرضا قائمی نیا 1
  • مینا السادات حسینی 2
1 أستاذ مشارک، قسم نظریة المعرفة، معهد أبحاث الثقافة والفکر الإسلامی، قم، إیران
2 المستوى الرابع، التفسیر المقارن، مرکز فاطمة الزهراء التخصصی، مدرس جامعة المصطفى العالمیة، أصفهان، إیران
چکیده [العربیة]

تُعدّ الروایات من المصادر الأصیلة والأساسیة لفهم الدین؛ لذا فإنّ التحقق من صحتها، عبر کشف النظام المرجعی الذی یربطها بالآیات القرآنیة، وفهم مکانة هذا التراث العظیم فی الرؤیة الإسلامیة للعالم، یُعدّ أمرًا بالغ الأهمیة. إنّ الخصائص المعرفیة الفریدة للعصر الحاضر تجعل من استخدام المقاربات المنهجیة الحدیثة، کعلم الدلالة الإدراکی، ضرورة فی هذا المجال أیضًا. ومن أبرز مجالات علم الدلالة الإدراکی، دراسة نظام "التطابق التعبیری" بین الآیات والروایات، بوصفها نصوصًا متعددة الطبقات، وذلک فی إطار المقارنة والحکم الاستعاری، والمعروف بـ "التطابق الاستعاری". إنّ فهم هذا النظام یُسهم فی تعزیز قبول الاستعارات والمعارف، لا سیّما فی الموضوعات العقدیة والمجردة، مثل مکانة أهل البیت (ع)، بصورة أکثر عقلانیة وحکمة. فی هذا البحث البین-منهجی، تم تحلیل إمکانیة إثبات النظام المرجعی فی التطابق الاستعاری بین الروایات والآیات، بالاعتماد على نظریة التطابق التعبیری، وبالمنهج الوصفی-التحلیلی. وقد تم الترکیز على الاستعارة المفهومیة الهیکلیة، نظرًا لأهمیتها بین أنواع الاستعارات، خصوصًا فیما یتعلق بأهل البیت (ع)، حیث تم الکشف عن أنماط من العلاقات الشبکیة فی التطابق الاستعاری لبعض الروایات مع الآیات. ویهدف هذا البحث إلى توضیح کیفیة الاستخدام المفید والضروری لهذا النظام، وتوفیر أساس لفهم النظرة السامیة للنصوص الدینیة فی ما یتعلق بالإیمان بمکانة أهل البیت (ع). وقد أظهرت النماذج المدروسة وجود ارتباط واسع بین الروایات والقرآن؛ کما أنّ اکتشاف الاستعارات الهیکلیة فی الروایات، مثل: "الحیاة رحلة"، "الحیاة تجارة"، "الحیاة حقل"، یُشکّل نظامًا شبکیًا مع الآیات فی مجالات مثل: الصراط، الهادی، الزاد، المرکوب، المشتری والبائع، البضاعة والثمن، الربح والخسارة، الزارع، البذرة، الحبة والثمرة. وهذا یُثبت صحة النظام المرجعی للتطابق الاستعاری الهیکلی. کما أنّ العلاقة الطولیة فی هذا النوع من التطابق ـ والتی تمثل إبداعًا فی هذا البحث ـ تُعدّ أساسًا لاستعارات فرعیة أخرى فی الروایات، یمکن إثبات صحتها أیضًا من خلال هذا المنهج. ومن الأمثلة على ذلک: اعتبار الأئمة^ هم الصراط والهادی، ومحبة أهل البیت (ع) هی زاد الرحلة، وأهل البیت (ع) هم سفینة النجاة، ومعرفة الأئمة (ع) هی البذرة والحبة، وغیر ذلک.
 
 

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • تطابق المعنى
  • التطابق التعبیری
  • التطابق الاستعاری
  • الروایات
  • عرض الروایات
  • الاستعارة المفهومیة الهیکلیة
  • علم الدلالة الإدراکی
  • أهل البیت (ع)